چرا تعمیرکاران مردم را از خرید موتورسیکلت انژکتوری منع میکنند؟
مدتها است که موتورسیکلتهای انژکتوری به جای کاربراتوری به بازار آمدهاند و موتورسیکلت نو با سیستم کاربراتوری در بازار وجود ندارد
مدتها است که موتورسیکلتهای انژکتوری به جای کاربراتوری به بازار آمدهاند و موتورسیکلت نو با سیستم کاربراتوری در بازار وجود ندارد. با این حال هنوز عدهای از خریداران درباره اینکه کارایی انژکتوری از کاربراتوری بیشتر است یا خیر تردید دارند.
این تردید وقتی قوت میگیرد که تعمیرکاران موتورسیکلت به عنوان مشاوران عامه مردم به آنها مشورت میدهند که سیستم انژکتوری کارایی خوبی ندارد و تعمیر آن نیز با مشکل روبهرو است.
كاربراتورها سیستمهای ساده و ارزان برای كنترل انتقال هوا و سوخت به موتور هستند، اما دقت كافی برای كنترل دقیق جریان سوخت و هوا را ندارند تا قدرت کافی و آلایندگی كم ایجاد کنند. علاوه بر آن، سیستمهای كاربراتوری به مراقبت، تعمیر، شستشو و تنظیم دائم نیاز دارند.
واكنش کند، سرعت و شتاب ضعیف، روشن شدن سخت در هوای سرد و مصرف بالای سوخت از دیگر ویژگیهای سیستمهای كاربراتوری است.
قدرت زیاد، حرکت نرم، کارآمدی بالا و كاهش مصرف سوخت نیز از ویژگیهای موتورسیکلتهای دارای سیستمهای انژکتوری است.
تعمیرکاران در برابر تغییرات تکنولوژی مقاومت میکنند
یک کارشناس صنعت موتورسیکلت درباره علت تردیدهای موجود در بازار در برابر استفاده از موتورسیکلتهای انژکتوری به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: مکانیکها مقاومت زیادی در برابر تغییرات جدید دارند و در تعمیر موتورسیکلت انژکتوری نابلد هستند، درواقع تعمیر نوع کاربراتوری برای آنها آسانتر است.
موتورسیکلتهای انژکتوری مصرف سوخت و آلایندگی کمتر و شتاب بهتری دارند و در دراز مدت برای مالکان خود دردسر کمتری درست میکنند اما موتورسیکلتهای کاربراتوری مشکلات زیادی دارند. برای مثال روشن شدن آن در هوای سرد تمهیدات خود را میطلبد.
رضا سمیعفر ادامه داد: از آنجا که چراغ چک موتورهای انژکتوری برای هشدار درباره بنزین روشن میشود و سیستم الکترونیکی و سوخترسانی پیچیدهتری دارند، تعمیر آن برای تعمیرکاران کار دشوارتری به نظر میرسد.
وی بیان کرد: موتورسیکلتهای انژکتوری مصرف سوخت و آلایندگی کمتر و شتاب بهتری دارند و در دراز مدت برای مالکان خود دردسر کمتری درست میکنند اما موتورسیکلتهای کاربراتوری مشکلات زیادی دارند. برای مثال روشن شدن آن در هوای سرد تمهیدات خود را میطلبد.
وی اضافه کرد: مقاومت تعمیرکاران در برابر سیستمهای انژکتوری در زمان تولید خودروی انژکتوری نیز اتفاق افتاد. برای مثال در ابتدای تبدیل پرایدهای کاربراتوری به انژکتوری مردم شایعاتی درباره عملکرد آن شنیده و باور کرده بودند.
باک بنزین موتورسیکلتهای انژکتوری نباید خالی شود
وی افزود: ابتدای تولید خودروی انژکتوری نیز مکانیکها مقاومت نشان میدادند. چراکه به تنظیم دلکو و پلاتین عادت کرده بودند و کاربراتور را شستشو میدادند و تنظیم میکردند. اما در سیستم انژکتوری سوخترسانی خودرو تغییر کرده بود.
سمیعفر گفت: اکنون موتوسیکلت کاربراتوری در بازار موجود نیست و مقاومت مکانیکها در این زمینه بی فایده است.
وی عنوان کرد: صاحبان موتورسیکلتهای انژکتوری با رعایت چند نکته میتوانند این وسیله نقلیه را از خراب شدن محافظت کنند.
برای مثال دارندگان این وسیله نقلیه نباید اجازه دهند باک بنزین خالی شود. چراکه در این صورت چراغ چک روشن میشود و باید دیاگ بزنند تا خطای داده شده پاک شود.