معرفی کاوازاکی نینجا ZX-25R ، اولین موتورسیکلت چهار سیلندر قانونی ایران
[vc_row][vc_column][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_single_image image=”9092″ img_size=”full” alignment=”center”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_column_text]موتورسیکلت کاوازاکی نینجا ZX-25R مورد انتظارترین موتور کاوازاکی در سال اخیر بوده است. موتوری که ورود آن به بازار ایران منع قانونی نداشت و از سویی دیگر، قدرتی بسیار بالا را ارائه می داد.[/vc_column_text][vc_column_text]
معرفی کاوازاکی نینجا ZX-25R ، اولین موتورسیکلت چهار سیلندر قانونی ایران
[/vc_column_text][vc_column_text]دقت کنید که این محصولِ کاوازاکی تنها مدل چهار سیلندر خطی در این کلاس است و پیشرانه ای در آن به کار رفته است عملکردی عالی دارد و باعث می شود این موتور از تمام موتورهای دیگر با حجم ۲۵۰ و ۳۰۰ سی سی پیشی بگیرد. علاوه بر این، کاوازاکی نینجا ZX-25R اولین موتور ۲۵۰ سی سی دنیاست که سیستم کنترل کشش را دارد.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][vc_column_text]اگر بخواهیم دنیای خودرو را با موتورسیکلت تلفیق کنیم، باید بگوییم کاوازاکی نینجا ZX-25R عملکرد فنی در حد سوپر اسپرت های دنیای خودرو دارد. از این رو در رسانه های دیگر، بازارهای هدف برای این موتور از آن با نام موتور سوپر اسپرت یاد کرده اند. پیشرانه چهار سیلندر خطی در این موتور نهایت گشتاور ۲۲٫۹ نیوتن متر را در دور ۱۴,۵۰۰ rpm وارد مدار می کند و نهایت قدرت ۵۰ اسب بخار را در دور ۱۵,۵۰۰ rpm در این موتور می بینیم. انتقال قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته انجام می شود که چگونگی انتقال قدرت را در ادامه بیش تر توضیح می دهیم. تا این جا با اعداد ذکرشده فهمیدیم کاوازاکی نینجا ZX-25R قوی ترین موتور ۲۵۰ سی سی دنیاست و صدایی را با موتور این خودرو تجربه می کنید که تا به حال در همردههایش نشنیده اید.[/vc_column_text][vc_single_image image=”9097″ img_size=”full” alignment=”center”][vc_column_text]ابتدا بازار هدف کاوازاکی نینجا ZX-25R به طور خاص آسیا بود، چراکه در آسیا درصد قابل توجهی از راکبان موتورسیکلت حجم زیر ۴۰۰ سی سی پیشرانه را انتخاب می کنند، اما مشخصات این موتور باعث شده است تمام دنیا مجذوب این موتور شوند و حالا در سرتاسر دنیا تست و بررسی ها و تمجید هایی را از این موتور می بینیم. لازم است ذکر کنیم خود کمپانی هم تصور نمی کرد چنین بازخوردی از معرفی این موتورسیکلت داشته باشد و در سال اول فروش دو برابر از آن چه انتظار داشتند برای این مدل ثبت شد.[/vc_column_text][vc_column_text]چرا چهار سیلندر؟ چرا تا به حال کسی چنین پیشرانه ای را معرفی نکرده است؟ این سؤالی است که برای همه به وجود می آید و جواب آن هم ساده است؛ در واقع، کمپانی می خواسته با معرفی کاوازاکی نینجا ZX-25R موتوری با حجم پایین اما با عملکرد فنی بالا معرفی کند و قطعاً بازار هدف آسیا باعث شد آن ها این موتور را به تولید برسانند. به زبان ساده تر، کاوازاکی نینجا ZX-25R موتوری است که در کلاس موتورهای ریسر و بزرگ قرار نمی گیرد، اما عملکردی نزدیک به آن ها را ارائه می دهد و طبیعی است که اقتصادی تر از آن ها هم ظاهر می شود.[/vc_column_text][vc_column_text]
عملکرد فنی کاوازاکی ZX-25R
با قدرت و گشتاور بالایی که اشاره کردیم، کاوازاکی نینجا ZX-25R تنها در ۶ ثانیه شتابگیری صفر تا صد را انجام می دهد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برای این موتور ثبت شده است. یادمان باشد که نهایت سرعت ذکرشده در این موتور محدود شده است و این شتاب و نهایت سرعت را در دیگر رقبای ۲۵۰ سی سی این موتور هم می بینیم، اما نکته، شتابگیری اولیه است که قطعاً کاوازاکی ZX-25R حرف اول را در آن می زند. مصرف سوخت این موتور ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و باک آن گنجایش ۱۵ لیتر بنزین را دارد. در سیستم انتقال قدرت از آپشن کوییک شیفتر (تعویض سریع) استفاده شده است تا بهترین عملکرد را در تعویض دنده و به خصوص، در زمان دادن دنده معکوس داشته باشیم. پس در نتیجه، کنترل این قدرت بالا و سرعت بالا در پیچ ها با تعویض دنده آسان خواهد بود. علاوه بر این، کلاچ کمکی لغزشی را در سیستم انتقال قدرت می بینیم که انتقال قدرت را همانند پرچمداران کاوازاکی بهبود می بخشد.[/vc_column_text][vc_column_text]
شاسی قوی اما انعطاف پذیر در کاوازاکی ZX-25R
مهندسان کاوازاکی در این موتور از شاسی فولادی مشبک با کشش بالا استفاده کرده اند که ضمن محکم بودن، کشش بالا و وزن کمی دارد. این طراحی خاص در شاسی باعث شده است توأم با استحکام لازم، هندلینگ مناسبی را هم داشته باشیم. اگرچه تا زمانی که سوار بر این موتور نشوید، متوجه طراحی خاص شاسی آن نمی شوید، اما در تمام تست های انجام شده روی این موتور، همه با هم موافق بودند که طراحی شاسی در این موتور منحصر به فرد است.
در کنار طراحی شاسی خاص، سیستم تعلیق هم بسیار خوب در کاوازاکی نینجا ZX-25R طراحی شده است و کمپانی ادعا می کند سیستم تعلیق به کاررفته در این موتور مشابه همان چیزی است که در موتورهای سنگین این نشان به کار رفته است. در جلو، کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی با قطر ۳۷ میلی متر، دو شاخ با عملکرد جداگانه و پیستون بزرگ (SFF-BP) را داریم و در عقب، مونوشوک گازی با قابلیت تنظیم فشردگی اولیه فنر و حالت مونوشوک افقی با اتصال پشتی به کار رفته است. نکته مهم این است که تنظیمات سیستم تعلیق با تعویض حالت رانندگی در این موتور تغییر می کند.[/vc_column_text][vc_column_text]
کاوازاکی نینجا ZX-25R چه مشخصات فنیای دارد؟
پیشرانه چهار سیلندر خطی در این موتور نهایت گشتاور ۲۲٫۹ نیوتن متر را در دور ۱۴,۵۰۰ rpm وارد مدار می کند و نهایت قدرت ۵۰ اسب بخار را در دور ۱۵,۵۰۰ rpm در این موتور می بینیم. انتقال قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته انجام می شود.
عملکرد فنی کاوازاکی نینجا ZX-25R چگونه است؟
با قدرت و گشتاور بالایی که در بالا اشاره کردیم کاوازاکی نینجا ZX-25R تنها در ثانیه شتابگیری صفر تا صد را انجام می دهد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برای این موتور ثبت شده است.
[/vc_column_text][irk_vc_product_ads product_id=”9086″][/vc_column][/vc_row]