بررسی اسکوتر هوندا PCX 160

جدیدترین نسخه (2021) اسکوتر محبوب پی سی ایکس

هوندا در سال 2009 اسکوتر PCX را با دو انجین 125 و 150 سی سی به دنیا عرضه کرد. این اسکوتر به تدریج در سال های 2012، 2014 و 2018 بهبود یافت و تغییراتی در آن انجام شد و مدل 150 سی سی آن تا سال 2020 به نام PCX150 به بازار عرضه شد. باید گفت که پی سی ایکس 150 یکی از محبوبترین و پرفروشترین اسکوترهای هوندا بوده است.

هوندا این اسکوتر خوب را در سال 2021 تبدیل به یک اسکوتر خیلی خوب  کرد و با نام PCX تنها و یا PCX160 روانه بازارهای دنیا کرد. نامگذاری PCX160 حاصل افزایش حجم انجین به 157 سی سی و گرد کردن این عدد است.

تغییرات اصلی PCX160 سال 2021 نسبت به PCX150 سال 2020 عبارت است از: استایل و ظاهر جدیدتر، تجهیزات بهتر، انجین با حجم  و توان بالاتر، وزن کمتر و فرمان پذیری بهتر در پیچ ها.  ظاهر، کارکرد و ایمنی این اسکوتر نیز با استفاده از چراغ های تمام ال ای دی، صندوق (زیرزین) 30 لیتری و سیستم کنترل گشتاور HSTC بهبود یافته است.

خصوصیاتی که اسکوتر هوندا پی سی ایکس را همیشه متمایز کرده انجین نرم، مصرف سوخت، برد مناسب و نرمی و راحتی سواری این اسکوتر بوده که همچنان در مدل جدید حفظ شده و حتی به آن افزوده شده است. در مدل 2021 کورس کمک های جفتی عقب به 9.3 سانتی متر رسیده  و وزن به 130 کیلو کاهش پیدا کرده است تا لذت رانندگی با آن بیشتر شود. وضعیت نشستن روی زین، فضای صندوق زیر زین و کیفیت ساخت این اسکوتر تداعی کننده اسکوترهای بزرگ است و حرف X در نام آن نشانه همین است.

اسکوتر PCX یا همان PCX160 با دو قیمت متفاوت در بازار آمریکا عرضه شده است. مدل بدون ABS با قیمت 3799 دلار و مدل مجهز به ABS به قیمت 3999 دلار عرضه میگردد.

استایل و تجهیزات اسکوتر هوندا PCX160:

نمای جلویی این اسکوتر کمی تغییر کرده و استایل به روز تر و تهاجمی تری را در ناحیه چراغ های کشیده V شکل ( مانند دوبال) به نمایش می گذارد. این طراحی با طرح X شکل چراغ خطر عقب هماهنگی دارد. فناوری multi-optic نیز برای ایجاد حالت سه بعدی در چراغ ها به کارگرفته شده است.

اسکوتر هوندا PCX 160 اسکوتر هوندا PCX 160

تمام خطوط بدنه به طرز ظریفی باز طراحی شده و با  Fairing و بادگیر جلو ترکیب می شود. جاپایی های کشیده و پهن، فضای مانور کافی برای پای افراد با قد و قامت های متفاوت فراهم می کند.

اسکوتر هوندا PCX 160

حجم صندوق زیر زین اکنون به 30 لیتر رسیده که برای کلاه ایمنی تمام رخ شما و چیزهای دیگر مناسب است.  همچنین قلاب هایی برای این که بتوانید دو عدد کلاه کاسکت را در دو طرف زین ببندید تعبیه شده که با بستن و قفل شدن زین، برداشتن آن ها امکان پذیر نیست. بنابراین وقتی به فضای زیر زین نیاز دارید و نمی توانید کلاه خود را در آن بگذارید این گزینه برای بستن کلاه به موتور و به سرقت نرفتن آن در اختیار شماست (مگر آنکه سارق بتواند قفل زین را باز کند یا بند کلاه را ببرد).

اسکوتر هوندا PCX 160

داشبورد جلو با ظرفیت 1.7 لیتری خود دارای یک خروجی USB-C برای شارژ موبایل نیز هست. در این مدل حتی درب باک نیز دوباره طراحی شده و جایی برای گذاشتن آن در موقع سوخت گیری تعبیه شده است.

اسکوتر هوندا PCX 160

اسکوتر هوندا PCX 160

اسکوتر هوندا PCX160 نیز مانند نسل قبلی مجهز به کلید هوشمند یا SmartKey است که علاوه بر کاربرد روشن کردن موتور و بازکردن قفل زین، می تواند کار باز و بست کردن یک تاپ باکس اسمارت (آپشن) را نیز انجام دهد. یعنی وقتی کلید هوشمند در جیب موتورسوار است و او در نزدیکی اسکوتر قرار دارد قفل تاپ باکس باز است و وقتی که موتورسوار از اسکوتر فاصله می گیرد آن را قفل می کند.

اسکوتر هوندا PCX 160 اسکوتر هوندا PCX 160

صفحه نمایشگر کیلومتر قدری بزرگتر شده و اطلاعات بیشتری را میتواند دراختیار شما بگذارد. در مدل 2021 علاوه بر نمایش  اطلاعات مربوط به مصرف سوخت، ساعت، سرعت سنج، مسافت سنج، کامپیوتر سفری و مقدار سوخت داخل باک، چراغ هشدار ولتاژ پایین باطری و زمان تعویض تسمه V-Belt سیستم انتقال نیرو نیز نمایش داده می شود.

اسکوتر هوندا PCX 160

دسته فرمان کرمی و عریض PCX نیز با بست های ارتعاش گیر جدید نصب شده، که ضمن داشتن زیبایی به هدایت بهتر این اسکوتر کمک می کند.

همچنین، پوشش روی انجین نیز برای یکنواختی ظاهری باز طراحی شده است.

شاسی و تعلیق اسکوتر هوندا PCX160:

در زیر ظاهر به روز شده پی سی ایکس، یک شاسی فولادی گهواره ای دوبل به روز شده نیز برای کاهش وزن، هندلینگ بهتر و راحتی بیشتر قرار گرفته است.

اسکوتر هوندا PCX 160

ضخامت و شکل دستگیره زین – برای راحتی بیشتر ترک نشین و کاهش وزن – تغییر کرده است. هدف مهندسان هوندا کاهش وزن قطعاتی بوده که دورتر از مرکز جرم اسکوتر قرار دارند. بدین ترتیب تمرکز جرم در مرکز بیشتر شده و هدایت موتورسیکلت بهبود یافته است.

رینگ های آلومینیومی 14 اینچی جلو و 13 اینچی عقب، برای صلبیت زیادتر، باز طراحی شده و حالا 5 اسپوک Y شکل دارند. تایر ها هم به همین ترتیب پهن تر شده و حجم باد بیشتر در آن ها، به هدایت و نرمی اسکوتر کمک کرده است.

کمک های تلسکوپی 31 میلیمتری جلو دارای کورس 10 سانتیمتری شده اند و کمکهای عقب کورس 9.3 سانتی دارند و از فنرهای قویتری در آن ها استفاده شده که به پایداری در مسیرهای ناهموار کمک می کند.

اسکوتر هوندا PCX 160

ترمز جلو از نوع دیسکی به قطر 220 میلیمتر با کالیپر دو پیستونه و ترمز عقب ازنوع کاسه ای است. ABS یک کاناله روی ترمز دیسکی جلو بصورت آپشن ارایه میشود. با افزودن ABS، تقریبا یک کیلوگرم به وزن اسکوتر اضافه می شود.

محل باک نیز همانند مدل قبلی در مرکزاسکوتر قرار گرفته که به پایین بردن مرکزجرم موتور و بهبود هندلینگ کمک کرده است.

پیشرانه (انجین):

هوندا  PCX مدل 2021، صاحب انجینی است که قطر سیلندر آن نسبت به مدل قبلی بیشتر شده (از 57.3 میلیمتر به 60 میلیمتر) و کورس پیستون آن کمتر (از 57.9 به 55.5 میلیمتر). به این ترتیب حجم سیلندر از 149 سی سی به 157 سی سی رسیده و ضریب تراکم بالا رفته و قابلیت موتور برای حرکت در اتوبان ها بیشتر شده است. تعداد سوپاپها نیز به چهار سوپاپ افزایش یافته که موجب بالارفتن راندمان انجین شده است.

اسکوتر هوندا PCX 160

پیشرانه آب خنک، چهار سوپاپه و تک میل باداماکی (SOHC) اسکوتر PCX160، نام enhanced Smart Plus (eSP+) را یدک میکشد و دارای بیشینه توان 15.8 اسب بخار (8500 دور) و بیشینه گشتاور 11.1 نیوتن متر (6500 دور) است.

سیستم جدید کنترل گشتاور Honda Selectable Torque Control (HSTC) بر روی این اسکوتر نصب شده تا گشتاور روی چرخ عقب را در مسیرهای خیس یا جاهایی که چسبندگی تایر و جاده کم می شود کنترل کرده و از وارد شدن گشتاور اضافه و سر خوردن چرخ عقب جلوگیری کند. وقتی این سیستم فعال می شود چراغ نشانگری با علامت T روی صفحه نمایش روشن می شود. امکان خاموش کردن این سیستم برای موتورسوار وجود دارد.

اسکوتر هوندا PCX 160

فناوری eSP+ ، طراحی هوشمندانه اقلامی مانند پمپ روغن (که در محفظه میل لنگ جاسازی شده)، محفظه احتراق کوچک، سوخت رسانی انژکتوری PGM-FI (با دریچه گازبزرگتر) و ورودی هوای بزرگترموجب بهبود عملکرد احتراق و خنک کنندگی انجین شده است.

میل لنگ هوندا PCX160 نیز دوباره طراحی شده تا صلبیت آن بیشتر شود و از رول برینگ های جدید برای کاهش خمش در آن استفاده شده است. این کار منجر به کاهش ارتعاش و صدای انجین شده است. فناوری ها و طراحی های جدید به کار رفته در اسکوتر هوندا PCX160 لیست بلند بالایی دارد که ذکر آن ها از حوصله این مطلب خارج است.

کافی است بدانیم که تغییرات در مدل 2021 فقط ظاهری نبوده و کار طراحی و مهندسی زیادی روی تمام اجزای موتورسیکلت صورت گرفته تا عملکرد این اسکوتر محبوب را به درجه بالاتری برساند.

منبع

تاپ اسپیدهوندا پروکوین