بررسی موتورسیکلت مگلی 200R SE

  • در میان تازه‌واردهای بازار موتورسیکلت‌های اسپرت، نام Megelli از همه برجسته‌تر است. نامی که می‌خورد ایتالیای باشد ولی در حقیقت اصالتی انگلیسی دارد، اما عجیب‌تر از همه اینکه الان یک برند چینی به حساب می‌آید. این حواشی داغ یکی از پرحاشیه‌ترین موتورسیکلت‌های حال حاضر کشور است؛ مگلی 200R SE.

    داستان مگلی شروع و پایان بحث‌برانگیزی دارد. این برند کار خود را در سال 2004 با معرفی رسمی در نمایشگاه معتبر EICMA میلان استارت زد؛ اما اشکال کار اینجا بود که انگلیسی‌ها آنقدر برای حضور در بازار هیجان‌زده بودند که خیلی دیر به فکر اصل ماجرا یعنی طراحی و توسعه مشخصات فنی افتادند. در واقع اولین نسخه‌های مگلی اواخر سال 2007 یعنی سه سال بعد از معرفی در ایتالیا راهی بازار شد، که اصلاً خبر خوبی برای یک برند به حساب نمی‌آید. اوضاع مگی اصلاً خوب پیش نمی‌رفت. شرکت عملاً در آستانه ورشکستگی بود که سر و کله ناجی همیشگی شرکت‌های رسیده به لب پرتگاه، یعنی چینی‌ها پیدا شد. این‌بار شرکت لیفان بود که از آن‌سوی آب‌ها، انگلیسی‌ها را نجات داد. گفته می‌شود 75 درصد قطعات این موتورسیکلت توسط چین (در حقیقت شرکت‌های تایوانی) به‌ویژه SYM تولید می‌شود.

  • بررسی موتورسیکلت مگلی 200R SE

    بررسی طراحی مگلی 200R SE

    چه انگلیسی و چه چینی، این محصول طراحی فریبنده و جسورانه‌ای دارد. دست‌کم کمتر منتقدی پیدا می‌شود که بخواهد زبان بصری آن را زیر سؤال ببرد. این که مگلی 200R همیشه با ترکیب دو رنگ زرد-مشکی، سبز-مشکی، سفید-مشکی، قرمز-مشکی، مشکی-سبز، مشکی-قرمز، مشکی-نارنجی و نارنجی-مشکی عرضه می‌شود، خودش نشان می‌دهد که با محصولی بسیار جوان‌گرا برای خرید موتورسیکلت طرف هستیم.

    مگلی جلوه‌های جذابی روی باک، چراغ اصلی و البته محفظه پیشرانه اجرا کرده است، که باعث شده نمایش کلی‌اش در حد و اندازه یک مدل 400 سی‌سی به نظر بیاید.

    بررسی موتورسیکلت مگلی 200R SE

    حالت اگزوز هماهنگی جالبی با زین پیدا کرده و وقتی راکب روی موتور می‌نشیند یک صحنه چشم‌نواز خلق می‌شود. با این حال انتظار داشتیم که شرکت در بخش عقبی نیز زحمت بیشتری به خرج می‌داد.

    بررسی مشخصات فنی مگلی 200R SE

    همانطور که از نامش هم برمی‌آید، برای این محصول یک پیشرانه 200 سی‌سی (دقیقاً 196 سی‌سی) در نظر گرفته شده است. قلبی تقریباً بلوک بزرگ با یک سیلندر که می‌تواند 17 اسب‌بخار قدرت را در 8474 دور در دقیقه و 15.2 نیوتن‌متر گشتاور را در 6500 دور در دقیقه تولید کند. این خروجی توسط یک جعبه‌دنده 6 سرعته منتقل می‌شود که به گفته مالکان، بالانس خوبی بین قوای محرکه و انتقال قدرت ایجاد شده است. گفته می‌شود سرعت نهایی مگلی 200R SE چیزی حدود 115 کیلومتر برساعت است.

    بررسی موتورسیکلت مگلی 200R SE

    طبیعی است که برای چنین کلاسی از موتورسیکلت‌ها استفاده از ترمزهای دیسکی در جلو (270 میلی‌متری) و عقب (220 میلی‌متری) نه یک آپشن بلکه یک الزام بوده است. مگلی با باک 13 لیتری 139 کیلوگرم وزن دارد، که این مقدار با توجه به طول 2080 میلی‌متری‌اش وزن بالایی نیست. با این حال می‌توان روی تایرهای 17 اینچی آن برای پایداری بیشتر حساب باز کرد. البته مالکان می‌گویند کیفیت تایرهای اصلی مگلی به دلیل چینی بودن، تعریفی ندارد.

    استفاده از فنربندی تلسکوپی روغنی 31 میلی‌متری در محور جلو با فضای چرخش حدود 40 درجه، امکان مانور خوبی برای پیچیدن در فضای کم فراهم می‌کند. البته نباید از فنربندی قابل تنظیم محور عقب نیز غافل شویم.

    تجربه رانندگی با مگلی 200R SE

    اولین چیزی که در لحظه نخست رانندگی با مگلی 200R SE کشف کردیم این بود که ارتفاع و شیب زین آن احساس امنیت و کنترل خوبی روی فرمان ایجاد می‌کند. نه آنقدر تیز که راکب روی فرمان خم شود و نه آنقدر عقب که باعث کاهش آیرودینامیک شود.

    بررسی موتورسیکلت مگلی 200R SE

    برای راکبین حرفه‌ای که در سرعت‌های بالا نیاز به تصمیم‌گیری‌های سریع دارند، آینه‌های جانبی نقشی حیاتی دارند. به همین دلیل است که یکی از مزایای قابل ذکر این موتور آینه بغل‌های بزرگ و مهندسی‌اش است که میدان دید دقیقی فراهم می‌کند.

     علیرغم تمام ویژگی‌های مثبت میدانی و عملکردی مگلی 200R SE، باید اعتراف کرد که فناوری نه‌چندان سطح بالای چینی‌ها خودش را در بحث مصرف بالای سوخت نشان می‌دهد. استفاده اغراق‌آمیز از برچسب‌ها در سرتاسر بدنه و فلاپ‌های پلاستیکی کم‌کیفیت، این محصول را از نظر کیفی در سطح خوبی قرار نداده است.

    بررسی موتورسیکلت مگلی 200R SE

    سیستم تعلیق 200R SE برای راکبینی که وزن متوسط دارند، قابل قبول است ولی اگر وزن شما از 80 کیلوگرم بیشتر باشد، باید با کوبیدن فنرها دست و پنجه نرم کنید. ولی نکته‌ای که نباید آن را فراموش کرد این است که راندن این موتور آزاردهنده و خسته‌کننده نیست. پاسخ اهرم گاز با کمی فشردن بسیار سریع است و نوای اگزوز نیز در حرکت‌های پرگاز برای راکبین جوان می‌تواند خبر خوبی باشد.

    مگلی 200R SE علیرغم طراحی پر شور و هیجانی که دارد، هنوز مسیر سختی برای رقابت با قدیمی‌های بازار یعنی پالس 200NS، بنلی 180S و البته آپاچی 200 پیش روی خود خواهد دید. در آخر بد نیست بدانید که مگلی انگلیسی – چینی ما فاقد ترمز ABS و دزدگیر و حتی محفظه حمل بار است.

    عکاس: عرفان اسلام‌پناه


    نویسنده : نیما حدادی

    منبع : باما