راهنمای انتخاب مناسب کلاه کاسکت موتورسیکلت

راهنمای انتخاب مناسب کلاه کاسکت موتورسیکلت

انواع کلاه کاسکت

  • کلاه ایمنی نیمه: بد ترین نوع کلاه کاسکت برای موتور هست که تنها از سر محافظت می کند. این نوع کلاه تقریبا شبیه به کلاه مهندسین و کارگرانی هست که در زمان کار روز ساختمان و پروژه ها و.. استفاده می کنند.
  • کلاه ایمنی سه چهارم: این نوع کلاه ایمنی موتور از کاسه سر، گوش ها و دو طرف سر محافظت می کند و نسبت به کلاه ایمنی نیمه استاندارد تر است.
  • کلاه کاسکت کامل: این نوع از کلاه های کاسکت موتور از سر و گوش های موتور سوار حفاظت می کنند، همچنین دارای محافظ فک هستند. این کلاه ها انواع متفاوتی دارند: فک متحرک، فک جدا شونده و فک ثابت.
  • فک متحرک: طلق این مدل از کلاه کاسکت های کامل به فک وصل هست و همراه با فک به سمت بالای کلاه حرکت می کند.
  • فک جدا شونده: این مدل دارای ویژگی هست به طوری که می توان فک را از کلاه ایمنی جدا کرد و در قسمت پشت کلاه قرار داد.
  • فک ثابت: این نوع کلاه کاسکت از بهترین کلاه های ایمنی موتور هستند. فک در این مدل کاملا ثابت هست و با بدنه به طور کامل یک دست است.
  • کلاه کراس: این مدل کلاه شبیه به کلاه کامل است و همراه با یک بر آمدگی در بالای پیشانی هست، این بر آمدگی به عنوان سایه بان قرار گرفته است. تفاوت کلاه کراس با کلاه کامل در این هست که کلاه کراس طلق ندارد زیرا کراس سواران به طور معمول از عینک های مخصوص به جای طلق استفاده می کنند.
[irk_vc_banner_ads columns=”1-1-1-1″ image1=”8985″ image2=”8986″ image3=”8987″ image4=”8988″ target1=”true” target2=”true” target3=”true” target4=”true” url1=”https://kolahkasket.ir/product-category/%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b3%da%a9%d8%aa/%d9%88%d8%b3%d9%be%d8%a7%db%8c%db%8c/” url2=”https://kolahkasket.ir/product-category/%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b3%da%a9%d8%aa/kfm/” url3=”https://kolahkasket.ir/product-category/%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b3%da%a9%d8%aa/%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b3%da%a9%d8%aa-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%d9%81%da%a9/” url4=”https://kolahkasket.ir/product-category/%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b3%da%a9%d8%aa/%da%a9%d8%b1%d8%a7%d8%b3%db%8c/”]

جنس کلاه کاسکت

از آنجایی که هدف اصلی کلاه های ایمنی موتور حفظ ایمنی و محافظت از سلامت موتور سواران است، پس مهم ترین ویژگی که یک کلاه کاسکت باید دارا باشد، مقاومت در برابر ضربه است. کلاه کاسکت از سه قسمت تشکیل می شود.

 

قسمت های مهم کلاه کاسکت که باید به آن دقت کرد

در این بخش لازم است که قسمت های مهم یک کلاه کاسکت رو بررسی کنیم؛

لایه بیرونی : سازندگان کلاه ایمنی موتور برای ساخت این لایه از موادی سبک و مقاوم استفاده می کنند که معمولا این ماده ABS است. ABS دارای وزن بسیار پایین و مقاومت زیاد در برابر ضربه است. انتخاب این مواد بر اساس وظیفه این لایه که مقاومت در برابر ضربه است، انجام می شود.

لایه داخلی: ماده ی مورد استفاده در این لایه به طور معمول یونولیت هست. یونولیت به دلیل جذب بالا مورد استفاده قرار می گیرد و همین عامل موجب جلوگیری از انتقال ضربه می شود. بر روی یونولیت نیز پارچه ای قرار داده می شود تا مانع از ایجاد حساسیت برای پوست سر و صورت شود.

طلق: این قطعه از موادی ساخته شده است که شفافیت بالایی دارند، این شفافیت باعث می شود تا دید موتور سوار کاهش پیدا نکند. طلق کلاه ایمنی مانند شیشه جلوی ماشین در مقابل خراش و ضربه  مقاوم است.

نکاتی که هنگام خرید کلاه کاسکت باید رعایت شود

  • استاندارد های لازم: کیفیت کلاه کاسکت ها بر اساس استاندارد های جهانی سنجیده می شود که از مهم ترین آنها می توان به snell ، fmvss218 ، ECE وDOT اشاره کرد.
  • سایز مناسب: یکی از پرتکرارترین اشتباه های موتور سواران هنگام خرید کلاه کاسکت انتخاب نادرست سایز کلاه هست. علت این اشتباه یک باور غلط است، بر اساس این باور غلط موتور سوار کلاهی را که به راحتی در سر قرار می گیرد را مناسب تر می داند. یک کلاه استاندارد می بایست با فشار بسیار بر روی سر قرار گیرد و به طور کاملا محکم سر را احاطه کند. همیشه سعی کنید کلاهی را انتخاب کنید که احساس می کنید کمی برای شما تنگ است.

راهنمای انتخاب مناسب کلاه کاسکت موتورسیکلت

راهنمای انتخاب مناسب کلاه کاسکت موتورسیکلت
  • وزن مناسب برای کلاه کاسکت

بر اساس نظر کارشناسان؛ یک کلاه کاسکت استاندارد می بایست وزنی بین 1.3 کیلوگرم تا 1.6 کیلوگرم داشته باشد. لازم به ذکر است که هنگام خرید به هیچ عنوان کلاه را  با دست اندازه نگیرید، بلکه کلاه کاسکت را بر روی سر قرار داده و در صورتی که به گردن فشار نیاورد کلاه مناسبی هست.

  • زاویه دید مناسب کلاه کاسکت

این مورد معمولا توسط موتور سواران نادیده گرفته می شود و هنگام خرید کلاه کاسکت نسبت به آن بی توجهی هستند، در حالی که موضوع بسیار مهمی است.

  • زاویه دید جانبی موتور سوار: زاویه دید جانبی و بالای کلاه کاسکت باید زاویه ای بیشتر از 105 درجه را پوشش دهد. این زاویه 105 درجه برای زمانی لحاظ می شود که کلاه روی سر موتور سوار قرار می گیرد.
  • زاویه دید بالای موتور سوار: طبق استاندارد های موجود این زاویه نباید کمتر از 7درجه باشد. زاویه دید بالای موتور سوار هنگام رانندگی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
[irk_vc_amazing_slider style=”style2″ category=”213″]

و سخن پایانی مجموعه کلاه کاسکت…

استفاده از کلاه کاسکت برای هر موتور سواری لازم و ضروری است، عدم استفاده از کلاه کاسکت رسما بازی با جان خود موتور سوار است. پس طبق استاندارد ها و ویژگی های گفته شده یک موتور سوار می بایست هنگام خرید به جنس کلاه ایمنی،  زاویه دید مناسب، وزن مناسب، سایز  مناسب و مدل کلاه کاسکت دقت ویژه ای داشته باشد. طبق نکات گفته شده بهترین نوع کلاه کاسکت، کلاه کامل از مدل فک ثابت است، زیرا در صورت وارد شدن هر گونه ضربه و یا برخورد به سمت فک، کاملا مقاوم است و مانند دیگر مدل ها احتمال جدا شدن فک وجود ندارد. هنگام خرید مطمئن  شوید که کلاه به طور کامل و از هر لحاظ برای شما راحت است و به خوبی بر روی سر شما کیپ شده است.

در پایان یک نکته کلیدی در خرید کلاه کاسکت این است که مواظب باشید تا جنس اصل همراه با تمامی کالاهای مربوطه به کلاه به شما داده شود. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که برای خرید کلاه کاسکت از فروشگاه تخصصی کلاه کاسکت دات آی آر اقدام کنید.