هزینه تعمیر موتورسیکلت ۵۰ برابر شده است

هزینه تعمیر موتورسیکلت ۵۰ برابر شده است

هزینه تعمیر موتورسیکلت ۵۰ برابر شده است
کلاه کاسکت : رییس اتحادیه تولید قطعات و تعمیر دوچرخه و موتورسیکلت خبر داد: تعیین قیمت سلیقهای توسط فروشندگان قطعات، هزینه تعمیر موتورسیکلت را تا ۵۰ برابر افزایش داده است.
مصطفی صفرخانی در گفتوگو با خبرنگار «کلاه کاسکت» بیان کرد: قطعات و لوازم یدکی کم و بیش وجود دارد اما گران است، گرانی آن هم به دلیل نبود ثبات در بازار و نظارت بر قیمتها است.
وی عنوان کرد: تا پیش از گرانی کالا تعمیر یک موتورسیکلت ۱۰۰ هزار تومان هزینه داشت اما در حال حاضر چندین برابر شده است و گاهی بین ۲ تا ۵ میلیون تومان بسته به نوع موتورسیکلت هزینه دارد و هیچ نظارتی هم در این حوزه وجود ندارد.
وی ادامه داد: بارها گفتهایم که نظارتی بر فروش قطعات موتور سیکلت وجود ندارد. باید نهادی برای نظارت بر این بخش وجود داشته باشد تا افرادی که جنسی را میفروشند، یک شبه برای گران کردن آن تصمیم نگیرند.
صفرخانی با بیان اینکه این افزایش قیمت به جیب تولیدکننده نمیرود، افزود: سرمایهدارها قطعه را از تولیدکننده میخرند و قیمت را تعیین میکنند. البته نمیشود گفت احتکار میکنند، چراکه اجناس را اندک اندک به فروش میرسانند اما وقتی کالایی را با نرخ روز ارز تهیه میکنند، در روزهای بعدی با قیمت افزایش یافته ارز آن را به فروش میرسانند و هیچ نهاد نظارتی وجود ندارد که بر این نوع فروش نظارت کند و آنها را مورد بازخواست قرار دهد.
رییس اتحادیه تولید قطعات و تعمیر دوچرخه و موتورسیکلت اضافه کرد: نظارت در این زمینه باید قویتر، برخورد با متخلفان سریعتر و شدت آن بیشتر باشد. این نحوه فروش بر کار تولیدکننده هم اثر دارد چراکه در اصل کارهایی مانند فروش با نرخ روز ارز، در بخش مواد اولیه هم اتفاق میافتد.
صفرخانی تاکید کرد: وقتی اعتراض میکنیم میگویند دلار گران شده است، مگر قیمت ارز در همان لحظه بر قیمت نهایی یک کالا اثر دارد؟ وقتی تاجر کالایی را با نرخ ارز ۶ ماه پیش خریداری کرده است نباید آن را نرخ ارز امروز به فروش برساند.
وی همچنین درباره تولید قطعات موتورسیکلت در شرایط فعلی کشور گفت: تولید چنین قطعاتی در استان تهران وضعیت خوبی ندارد. بخشی از قطعات موتورسیکلت در شهرستانها ساخته میشود و بخشی از آن هم در تهران تولید میشود و در شرایط کنونی در تهران تولید قطعات کاهش زیادی داشته است. در چهار ماه اخیر به دلیل کرونا تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت در تهران تولید چندانی نداشتهاند و در حال حاضر هم به دلیل وضعیت نوسان قیمتها، تولید کم شده است.
وی خاطرنشان کرد: بیشتر مواد اولیه قطعات موتورسیکلت داخلی است و در حال حاضر افزایش قمیت داشته است، بخشی از قطعات هم وارداتی است که نرخ ارز بر بالا رفتن قیمت آنها اثر داشته است.
خبرنگار: فرزانه احمدی