معاینه فنی موتورسیکلت‌های ترخیصی اجباری شد

معاینه فنی موتورسیکلت‌های ترخیصی اجباری شد

معاینه فنی موتورسیکلت‌های ترخیصی اجباری شد

کلاه کاسکت :در پی اجرای طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی از پارکینگ‌ها و توقفگاه‌ها توسط نیروی انتظامی، یک کارشناس آلودگی هوا با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌های توقیف شده جزو اموال مردم هستند، گفت: آنچه اهمیت دارد لزوم اجباری شدن معاینه فنی برای موتورسیکلت‌های ترخیص شده است.

نیروی انتظامی که خود یکی از متولیان اجرای قانون هوای پاک است از آبان ماه امسال طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی از پارکینگ‌ها و توقفگاه‌ها را اجرایی کرده است و درحالی هزاران موتورسیکلت رسوبی به چرخه حمل و نقل باز می‌گردند که سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های رسوبی در پارکینگ‌ها فرسوده هستند و باید اسقاط شوند.

این تصمیم نیروی انتظامی در حالی اتخاذ شده که براساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران سهم منابع متحرک مانند خودروها، موتورسیکلت‌ها، خودروهای دیزلی و… در آلودگی هوا ۶۰ درصد و سهم منابع ثابت حدود ۴۰ درصد است و سهم موتورسیکلت‌ها در تولید آلاینده‌های گازی حدود ۲۱ درصد و در تولید ذرات معلق ۱۰ درصد است. همچنین هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق – که عامل اصلی آلودگی هوا در فصول سرد است – تولید می‌کند.

تصمیم برای ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی واکنش سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشت و مسعود تجریشی – معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست – گفت: سیاست‌های تشویقی برای بازگرداندن موتورسیکلت‌های غیراستاندارد به سطح خیابان‌ها متضاد با منافع سلامت مردم است .حتما یکی از اهداف پلیس برای ترخیص این موتورسیکلت‌ها با تسهیلات ویژه، خالی کردن پارکینگ‌ها بوده است این درحالیست که به این مسئله نگاه جامعی نشده و درحال‌ حاضر خالی کردن پارکینگ‌ها مساوی است با افزایش آلودگی هوای شهرها.

یوسف رشیدی – کارشناس آلودگی هوا – با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌های توقیف شده جزو اموال مردم است و نمی‌توان از ترخیص آن‌ها صرف نظر کرد، گفت: با این حال لازم بود استانداردی برای ترخیص این موتورسیکلت‌ها تعیین و حداقل معاینه فنی موتورسیکلت‌های ترخیص شده را که بعضا مدت‌ها است در پارکینگ قرار دارند را اجباری می‌کردند.

وی ادامه داد: موتورسیکلت‌های توقیف شده بخشی از اموال مردم است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن جایگزینی برای آن‌ها از ترخیص این موتورسیکلت‌ها خودداری کرد.

رشیدی ضمن تاکید بر ضرورت جایگزین کردن موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری با موتورسیکلت‌های برقی و موتورسیکلت‌هایی که آلایندگی کمتری دارند، تصریح کرد: متاسفانه دولت در مدیریت و وارد کردن موتورسیکلت‌های برقی و کمتر آلاینده در چرخه تولید موفق عمل نکرده و هیچ اقدامی برای از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های کاربراتوری که اکنون در سطح شهر تردد می‌کنند و هیچ کس نگران آن‌ها نیست، صورت نگرفته است.

این کارشناس آلودگی هوا در ادامه اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، دولت و نیروی انتظامی باید چاره‌ای می‌اندیشیدند تا در زمان ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی با موافقت مالکان و بر اساس یک مکانیسم مالی مشخص ما به ازای موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری، موتورسیکلت‌های انژکتوری جدیدی را تحویل آنان دهند و موتورسیکلت‌های فرسوده را وارد چرخه اسقاط کنند.

رشیدی در پایان ضمن اشاره به نقش موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده در تشدید آلودگی هوا گفت: لازم است برنامه‌هایی اجرا شود تا بتوان با در نظر گرفتن حق مالکان موتورسیکلت‌ها اقدام به نوسازی، تعویض و تعمیر موتورسیکلت‌های آلاینده کرد تا آلودگی هوا نیز کاهش پیدا کند.

منبع: ایسنا